Spillerne på ebogsmarkedet træder frem: del 2

fortsat fra del 1

google-betaNår man ser på det bredere billede af ebogsmarkedet lige nu, så er den sidste større spiller, som endnu ikke er nævnt, Google. Firmaet der lever af at sælge reklamer i forbindelse med deres softwaretjenester har været i vælten med deres forlig omkring indscanning af amerikanske biblioteksbøger til Google Books. Lige så stille er det lykkedes Google at bygge et selvstændigt økosystem for ebøger op: Google Books databasen som er et universelt tilgængelig online bibliotek og integreret med en række andre Google-tjenester; Androidstyresystemet, som gør det muligt for Google at levere på den mobile platform, den kommende mulighed for at brugerne kan købe og downloade bøger direkte fra Google Books, Google Books applikationer til iPhonen, aftale med Sonys eReader om leverance af ebøger, og en række lignende initiativer fra Google side gør at man ikke kan komme uden om dem, når man taler ebøger.

Hvis man endelig ser på økonomien i de forskellige platforme udfra et distributionsperspektiv, så fremstår Apple og Google som de mest attraktive kort for forlagene. Både Google og Scrollmotion til iPhonen tilbyder, at man kan levere råmaterialet til ebøgerne  i PDF-formatet, hvilket gør det let for forlagene at distribuere ebøger uden at ændre deres workflow radikalt. Amazon kræver stadig at man leverer i deres eget format. Det er sådan set let nok, og der findes muligheder for at konvertere, mod betaling naturligvis.

Endelig er Amazon ublu nok til at tage 67% af salgsprisen i gebyr for at distribuere en bog, hvilket efterlader en noget formindsket margen til forlagene. Man kan sige at en ebogs eventuelle overskud på nuværende tidspunkt endnu er rent flødeskum på kagen, da det stadig er de trykte bøger der sælger mest. Omvendt vil den model formodentlig ikke holde i al evighed, jo flere der tager ebogen til sig.

For den samme ydelse tager Google 37% af salgsprisen, og så får man ovenikøbet den fordel som en fremtrædende placering i søgemaskinens resultater kan give. Apple tager endnu mindre, nemlig 30%, men hertil skal lægges den pris, Scrollmotion tager for at konvertere til ebogsformat og distribuere igennem deres applikation.

Ser man på de rå tal, så er Google den potentielt mest interessante ebogsleverandør fremover.

Skriv et svar