Spillerne på eBogsmarkedet træder frem: del 1

Markedet for distribution af ebøger domineres lige nu af tre store spillere: Amazon, Google og Apple. Men der er konstant grøde i denne branche og for hver måned kommer der nye stærke spillere på markedet med nye initiativer. Kampen om ebogsherredømmet er på ingen måde afgjort.

Den absolut stærkeste spiller lige nu er fortsat Amazon der med over 500000 solgte Kindle ebogslæsere og en blomstrende forretning af ebøger i deres proprietære (Mobipocket-afledte) ebogsformat – 10% af deres samlede salg –  absolut dominerer det internationale marked.

Apple spiller ud

Applelogo

Senest afslørerede computerfirmaet Apple forleden at deres iPhone-platform fortsat er en stærk spiller på markedet for ebøger, da de i forbindelse med lancereringen af deres seneste iPhone også demonstrerede en visuel ebogslæser.

Apple signalerede samtidig også, med deres støtte til et 3. parts program at de ikke selv vil lave et fremstød på ebogsmarkedet. Det havde nogle kommentatorer i bloggosfæren ellers forudset i månederne op til. Apple vil således efter alt at dømme overlade ebogsmarkedet på iPhonen til det frie initiativ.

Scrollmotions Iceberg-program til iPhone udkommer snart og vil have over 1 million titler, vel at mærke mange bestsellere som folk rent faktisk gerne vil købe.

I bagklogskabens klare lys forekommer det også logisk nok, i det Apple formodentlig primært er tilfreds med at være leverandør af hardware, ikke software og medieydelser. Bevares, iTunesplatformen er efterhånden en overskudsforretning for Apple, men det har hele tiden været strategien at distributionen af musik, film, osv. skulle tjene til at der blev langet flere Macs og iPhones over disken, ikke omvendt.

AmazonlogoStanza overtaget af Amazon

I januar måned var det min overbevisning, efter at have deltaget i O’Reillys store konference-spin på Tools of Change-konferencen i New York, at iPhoneprogrammet Stanza ville gå serjrigt ud på markedet. Det gjorde jeg p.gra. dets understøttelse af det åbne ePub-format, adgang til en masse klassikere i deres katalog og direkte køb gennem applikationen. Samtidig har O’Reilly ført en aggresiv kampagne for netop epub-formatet, blandt andet med opkøb og lancering af tjenester som Bookworm.

Men firmaet bag Stanza, den lille iværksættervirksomhed Lexcycle, er siden da blevet opkøbt af Amazon, som dermed strategisk har dækket deres ryg i en situation hvor iPhoneplatformen lige pludselig så ud som et reelt alternativ til Kindle.

Man kan altså sige at der stadig er en del mindre træfninger i gang om markedet. Google lægger an til et endnu større fremstød som nok kan skræmme Amazon..

Fortsættes i del 2 !

2 thoughts on “Spillerne på eBogsmarkedet træder frem: del 1

Skriv et svar