Det kan betale sig at dele sin viden på nettet – også for forlag

str_8_thumbnailGratis tilgængeligt indhold på nettet kan vise sig at genere salg af “premium”-versioner af det samme materiale. Det kender vi fra 37 signals, Flickr, Google Apps og mange andre af de kendte webtjenester.

Måske mere overraskende er, at det samme kan gøre sig gældende for bøger. Den erfaring har Sarah O’Keefe fra forlagskonsulenten Scriptorium i hvert fald gjort sig. Læs her hvordan.

De lagde en udgave af deres lærebog om Framemaker 8 (et struktureret skriveredskab, for de der ikke kender det) tilgængeligt i wikiform, primært fordi de ikke havde ressourcer til at opdatere deres gamle materiale. De håbede derfor at brugerne ville hjælpe dem med at redigere lærebogen til Framemaker 9. Til deres store overraskelse skete følgende:

  1. Mange registrerede sig som brugere af wikien, men ingen redigerede i bogen.
  2. De solgte til gengæld væsentligt flere udgaver af en fuldt formateret PDF-version af bogen, med fuld DTP-opsætning.

Konklusionen er at forlaget her sælger i web 2.0-modellen: 90% af brugerne kan nøjes med den gratis version af bogen, mens de sidste 10% gladeligt betaler for premium-udgaven. Det stærkt øgede førstehåndskendskab til den gratis udgave øger ‘viralt’  salget af betalingsudgaven.

Hvad kan man lære af det? Mine tanker om det:

  • Systime, mit arbejdsgiver, gør i dag noget af det samme med Systime Lab: genererer interesse og kendskab til udgivelserne. På samme vis oplever vi heller ikke altid at brugerne er interesseret i at deltage i udviklingen – men det genererer med lidt held en større opmærksomhed om bogen.
  • Forlag kan med fordel gøre deres bagkataloger  tilgængelige på platforme, hvor læserne kan se, hvad udgivelserne rent faktisk indeholder – f.eks. på Google Books, eller Gyldendal Uddannelses initiativ Sebogen.dk .
  • Forlag kan gøre det samme på andre platforme, hvor der er mulighed for at levere indhold af såkaldt ‘ringere’ standard, som kan generere mersalg af kvalitetsmateriale.

Se den fulde historie her:

http://www.scriptorium.com/palimpsest/2008/09/wacky-wiki.html

2 thoughts on “Det kan betale sig at dele sin viden på nettet – også for forlag

  1. Spørgsmålet er, om man kan tale om en egentlig 2.0-udgivelse af forlagets bog, når der aldrig kom noget brugerdefineret indhold.
    Men som markedsføringsinstrument er det ganske givet en fremragende måde at skabe kendskab til et katalog på. Det er sådan noget man bør sætte på forsiden af alle hjemmesider 🙂

  2. “Web 2.0”-udtrykket, som jo er et fleksibelt begreb der kan misbruges til hvad som helst, angik vist udelukkende markedsmodellen: dvs. ‘long tail’-salg, og gratis/premium-salg af produkter og tjenester.

Skriv et svar